EURACT: вчимо та навчаємося разом

Cтановлення лікаря та формування його ставлення до професії багато в чому залежить від того, як відбувається навчання цій дисципліні. Сімейна медицина – наймолодша спеціальність в Україні, і її викладання досі викликає чимало запитань та сумнівів у самих викладачів. Що це – математична сума знань із багатьох розділів медицини та багатьох нозологій?

Що слід викладати – просто ширший, ніж в інших дисциплінах, спектр захворювань? Усвідомлення, що питання ці непокоїли багатьох викладачів різних країн Європейського регіону, аналіз та оцінка вже знайдених освітянських рішень, безумовно, сприятимуть швидшому, якіснішому просуванню сімейної медицини в Україні. Тому залучення як українських викладачів сімейної медицини, так і сімейних лікарів-практиків, які цікавляться питаннями викладання, до участі в діяльності європейських медичних освітянських організацій є, безумовно, доцільним і корисним. І, до речі, дуже цікавим.

euractEURACTЄвропейська Академія Викладачів Загальної Практики – офіційно розпочала свою роботу з березня 1992 року. Біля її витоків стоїть загальновідома Левенгорстська Група (1974), пам’ятна створенням першого визначення сімейного лікаря, що не втратило своєї актуальності й донині, та тривалий час працювала як джерело нових ідей у викладанні загальної практики. Слово «Академія» в її назві використовується в досить лібералізованому значенні – для того, щоб підкреслити, що це є загальноєвропейська структура, призначена для інформаційної підтримки викладачів загальної практики – сімейної медицини, які працюють в Європейському регіоні.

Тобто, EURACT не є навчальною установою в загальноприйнятому розумінні цього слова, а, власне кажучи, – інформаційною мережею, що об’єднує викладачів загальної практики різних країн Європи, причому членом цієї організації може стати будь-який викладач загальної практики або навіть практичний лікар, що має відношення до навчання сімейній медицині. Ця недержавна міжнародна європейська організація підтримує, насамперед, індивідуальне членство викладачів, оскільки саме індивідуальна активність є найбільш корисною та продуктивною, але не є винятком членство й національних спілок викладачів загальної практики – сімейної медицини. Нині членами EURACT є понад 700 викладачів загальної практики та лікарів-практиків із 38 країн Європи, в тому числі й України. Керівним органом EURACT є Рада Представників кожної країни-учасниці, а рішення з тактичних питань управління приймає виконавчий комітет EURACT. Академія є незалежною від Європейського товариства загальної практики – сімейної медицини WONCA, але щільно співпрацює з нею з питань викладання та навчання загальній практиці, взявши за основу компетентності сімейного лікаря, визначені WONCA. Загальною метою Академії є «виховання та підтримка високих стандартів допомоги серед європейських лікарів загальної практики, просування загальної практики – сімейної медицини як дисципліни шляхом її вивчення та викладання».

Ця мета реалізується за наступними напрямками:
1. Шляхом просування викладання, вивчення загальної практики та досліджень в загальній практиці;
2. Забезпеченням підтримки та поінформування членів Академії;
3. Забезпеченням спілкування між членами Академії;
4. Створенням централізованої інформаційної бази даних щодо навчальних планів та програм, методів навчання, оцінки навчання;
5. Публікаціями доповідей щодо навчання в сімейній медицині;
6. Організацією конференцій, семінарів;
7. Співпрацею з колегами в різних країнах Європи та національними асоціаціями загальної практики, допомогою в організації національних товариств викладачів загальної практики;
8. Співпрацею з міжнародними асоціаціями загальної практики та представництвом Академії на міжнародних конференціях.

euract 2

Як же ці заявлені позиції реалізуються конкретно? В Академії постійно (робота відбувається за допомогою електронного листування, оскільки члени робочих груп проживають в різних країнах) працюють кілька комітетів – Комітет з додипломної освіти (Basic Medical Education Committee), завданням якого є підготовка рекомендаційних документів щодо викладання студентам-медикам базової концепції сімейної медицини; Комітет з післядипломної підготовки (резидентури) сімейних лікарів (Vocational Training Committeе) працює над створенням рекомендацій щодо навчання молодих лікарів-інтернів; Комітет з безперервної медичної освіти (Continuing Medical Committee) займається розробкою методології постійного професійного розвитку та питаннями ресертифікації; Сервісний Комітет (Member Services Committee), що займається організацією різнопланових тренінгів, в яких можуть брати участь як викладачі, так і сімейні лікарі-практики. Двічі на рік відбуваються зустрічі – засідання Ради Представників, на яких обговорюються та аналізуються результати роботи, опрацьовуються та «програються» нові методики, відбувається подальше планування роботи. Продуктом такої діяльності EURACT стають документи-пропозиції щодо освіти в сімейній медицині. Документи ці не є нормативними, тобто обов’язковими до виконання, але мають рекомендаційно-інформувальний характер і можуть бути використані як будь-якою академічною установою на теренах Європи, так і окремими викладачами індивідуально. З цими документами можна ознайомитися на сайті EURACT – www.euract.org та сайті Європейського відділу WONCA – www.woncaeurope.org. Розробки EURACT створюються на засадах нового європейського визначення сімейної медицини, представленого в 2002 та оновленого в 2005 році Європейським відділом WONCA, яке описує одинадцять завдань-характеристик сімейного лікаря і визначає суть сімейної медицини як дисципліни.

Оскільки вони взаємопов’язані, їх згруповано в шість незалежних категорій компетентностей, якими має володіти сімейний лікар:
1. Надання первинної медичної допомоги;
2. Зосереджена на людині (пацієнтові) допомога;
3. Навички вирішення медичних проблем;
4. Всебічний, комплексний підхід;
5. Орієнтація на громаду, соціальна спрямованість;
6. Холістичний підхід.

Згідно з визначенням WONCA 2002 року, загальна практика – сімейна медицина є академічною та науковою дисципліною з власним освітянським змістом, дослідницькою роботою, доказовою базою та клінічною активністю, спрямованою на первинну медико-санітарну ланку. Освітня стратегія EURACT орієнтує на вивчення дисципліни, насамперед, на практиці, в умовах первинної ланки, охоплює як додипломний, так і післядипломний етапи професійного розвитку, заснована на сучасних викладацьких методах із контролем досягнення мети (оволодіння компетентностями) та прогресу лікаря під час навчання. Ознайомитися та долучитися до цих підходів можна досить просто – взявши участь в одному з міжнародних тренінгів, які кілька разів на рік проводяться викладачами EURACT в різних країнах Європи, що є надзвичайно корисним і цікавим. Для більшості з нас така пропозиція звучить щонайменше дивно і видається нереальною: як то так – взяти і поїхати на тренінг в іншу країну без наказу, без підтримки? Але індивідуальна активність та зацікавленість власною професією – це саме те, чого прагне EURACT, і тому надає підтримку: для членів EURACT на кожному тренінгу виділяються кілька спонсорованих місць. Насправді єдина об’єктивна причина, яка може обмежити участь співвітчизників в таких заходах, – це недостатнє володіння англійською мовою (викладання ведеться англійською) та суб’єктивно – власна пасивність, сором’язливість і нецікавість.

Як стати членом цієї організації? Всю інформацію можна отримати на сайті EURACT www.euract.org та, подолавши власну пасивність, звернутися до автора статті за особистою електронною адресою Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. aбо Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Врешті-решт, дорогу долає той, хто йде.

Марина ОЛІЙНИК
к.м.н., доцент НМАПО
ім. П.Л. Шупика,
член Ради Представників EURACT

Больше из этой категории: « Молодіжний рух сімейних лікарів

Оставить комментарий

При заполнении формы обратите внимание, что отмеченные звездочкой (*) поля обязательны для заполнения.